Som soloselvstændig, der lige er startet på en spændende rejse med din egen virksomhed, står du over for utallige beslutninger.
For rigtig mange er et af de MANGE spørgsmål en eller anden udgave af:
Jeg har fulgt mange på iværksætterrejsen. Så jeg har efterhånden set både eksempler på det ene og på det andet:
- Iværksætteren med den flotteste visuelle identitet, der aldrig rigtig fik succes
- Iværksætteren med noget, der gjorde ondt i øjnene på mig som grafiker, hvor det gik flyvende for dem.
Så du behøver ikke et logo for at få succes….og den modsatte, du får ikke succes på grund af dit logo.
Og vigtigst, du må ikke lade det at skabe dit logo, bremse dig i at komme i gang med at fortælle folk om din virksomhed.
Logoet er kun en del af dit visuelle brand
Det er ikke kun logoet, der er med til at vise, at det er dig og din virksomhed der står bag noget. Det er hele din visuelle identitet. Din visuelle identitet består ud over dit logo, f.eks. af
- Farverne du bruger
- Hvordan dine fakturaer eller tilbud ser ud
- Hvordan opslag på de sociale medier ser ud
- Udtrykket på din hjemmeside
- Dine powerpoint præsentationer
- Skiltet ved vejen – eller på postkassen
- Visitkortet, du har med til netværks arrangementerne
- De billeder du bruger
… og jeg kan blive ved.
Jeg er ikke i tvivl om, at det er en rigtig god idé at have en visuel identitet.
Det vil spare dig for at tage de samme beslutninger igen og igen, når du beslutter, hvilke farver, skrifter og andre effekter du skal bruge til alt dit materiale.
Det vil gøre det meget lettere for andre at genkende materialer fra dig i mængden af input, vi får dagligt. Så du vil hurtigere blive genkendt – også selvom dit ansigt måske ikke lige er med.
Hjælp til at virke tillidsvækkende
Du sender flere signaler, end dem du direkte skriver med ord.
Indpakningen signalerer en masse vigtig information, så folk ved, hvad/hvem de står over for.
..
Forestil dig, at du skal have foretaget en vigtig operation.
Inden operationen har du en samtale med den læge, der skal operere dig.
Da lægen træder ind ad døren, snubler han over dørtrinnet.
Skjorten hænger uden på bukserne, han ryster en anelse på hænderne, han ligner ikke en, der er på toppen.
Tør du lægge dit liv i hans hænder??
..
Det samme gælder for alle de signaler, du sender for din virksomhed. Du bliver hele tiden vurderet af eventuelle kunder.
Står de over for en, der er tillidsvækkende og seriøs? En de føler, de passer sammen med.
Hvis de oplever dig sådan lidt halvfærdig eller tilfældig, bliver de usikre på, hvad de oplever. De bliver i tvivl, om det også vil gælder for de varer eller ydelser, du sælger.
Så det, du signalerer, skal gerne hænge sammen med den, du er. Så alle dine materialer repræsenterer dig på bedste vis.
Det er det, en visuel identitet kan gøre for dig.
Hvordan har du det med det, du sender ud?
En anden ting, du skal overveje, er, hvor meget betyder det for dig, at din visuelle identitet bare fungerer?
For rigtig mange er den en afstivning af det professionelle selvværd, at de har det godt med det, de sender ud af huset.
Så for nogen vil det påvirke dem selv lige så meget som kommende kunder, og de vil derfor have sværere ved at lave f.eks. markedsføring, fordi det hele tiden sidder i dem, at det ikke lige helt spiller, det de sender ud i verden. Eller tanken ”åh nej, bare der nu ikke er nogen, der ser min hjemmeside, den er ikke helt, som jeg gerne vil have den”.
Andre tænker over hovedet ikke over det, for dem er det bare ud af klappen, og så klør de på lige gyldigt hvad.
Men hvis det er noget, du tænker over, er det vigtigt at du gør et eller andet. Det at du sender ting af sted med en god energi og glæde, giver bare det hele et ekstra skub og vil gøre markedsføringen lettere for dig.
Så skal du have et logo?
Du behøver ikke nødvendigvis et logo fra dag et, men i nogle tilfælde vil det være en fordel. Hvis du f.eks. har en fysisk butik er situationen en helt anden, end hvis du har besluttet at lave et online coaching produkt.
Jeg er altid klar til en snak, så kan vi se på, hvad dine behov er – du kan booke den lige her. Eller skriv til mig, hvis tiderne ikke passer.
Du vil, lige gyldigt hvad, få brug for at skrive dit firma navn igen og igen. På fakturaer, visitkort, folk vil bede dig om at sende dit logo, hvis du f.eks. sponserer noget.
Så selvom du har besluttet ikke at bruge tid og penge på et logo i første omgang, er det en rigtig god idé at have en fil med dit firmanavn, så du skriver det på samme måde hver gang, du har brug for at sætte dit firmanavn på noget.
Hvordan kommer du så i gang
Den nemme men ikke billigste løsning, er at finde en grafiker, du føler, at du er på bølgelængde med. En der laver design, du godt kan lide, og som du fornemmer, du vil være et godt match med.
Vil du gerne liiiige bevise at dit koncept holder, inden du investerer alt for meget, kan du starte med selv, at tage de væsentligste beslutninger og arbejde med det selv.
Sørg for at holde det enkelt, jeg ser ofte, at dem der ikke er uddannet, tror der skal meget mere til, og derfor ender, med at lave noget, der er rodet og ikke særligt tillidsvækkende.
Prøv også at gøre det ensartet, så du ikke springer fra den ene Canva skabelon til den anden. De er garanteret flotte hver for sig, men det er fedt, hvis du kan få noget af det gjort til dit eget og dermed skabe genkendelighed ved at genbruge det på forskellig vis.
Som et minimum tag beslutninger om farver og skrifttyper.
Skab selv et visuelt udtryk, du elsker!
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag det første kapitel af e-bogen »Branding på Budget«.
Få hjælp til at lave et indbydende moodboard, der viser, hvem du og din virksomhed er. Jeg tror på, at når du elsker dit visuelle udtryk, udstråler du selvsikkerhed i alt det du laver.
Tilmeld dig nu og få hjælp til at udvikle et redskab, du kan bruge ligegyldigt om du selv vil til at lave det grafiske i din virksomhed, eller du skal til at kommunikere med en grafiker om det.