QR-koder … kender du dem?

3. februar 2012

QRMåske skal jeg til at revurdere min egen holdning til, at jeg er med på beatet! I hvert fald har jeg først i går fået installeret en QR-scanner på min iPhone – og QR koderne er nærmest væltet ind over os det sidste års tid. Men først i går – var der pludselig en opgave for en kunde – hvor jeg tænkte, at her var der da noget, den kunne bruges til.

Ved du hvad QR-koder er?

Måske har du bare irriteret dig over de underlige klatter, der både er på biler og i annoncer, uden egentlig at vide, hvad det var for noget.

Helt ærlig – kan jeg huske, at jeg den først gang, jeg så en tænkte, stakkels grafiker, der har kikset med opløsningen på det der billede. Efterhånden blev det mange billeder – og jeg kunne regne ud, at det nok ikke var grafiker kvaliteten, der var dalet så voldsomt.

Koden kan læses, hvis du har en smartphone – telefonen vil så scanne koden ind, og gøre det som er lagt i koden. Det kan være alt fra at afspille en youtube video – gå ind på en hjemmeside – sige like til en facebookside og meget mere.

Nu kører idéerne

Efter at ha’ installeret den læser på min telefon, har jeg virkelig fået lyst til at komme i gang med at lave QR-koder – nu gælder det bare om at bruge dem på den rigtige måde! Det er lidt som at ha’ fået et nyt stykke legetøj.

Hvad med at have en på din bil – hvor du i forvejen har en super reklame for din ydelser – så kunne koden åbne for et video klip af dig – hvor du præsentere, hvordan du gør en forskel for dine kunder. Kunder vil få muligheden for at opleve dig her og nu. Du kunne også lave et bogmærke til din hjemmeside – så vil kunden kunne tjekke dig ud, når han kommer hjem. Koderne kan aflæses overalt! Men som sagt før – det er vigtigt at bruge dem rigtigt – ikke bare bruge dem for at bruge dem!

Har du lyst til at lege?

Har du lyst til at prøve selv at lave en QR-kode, findes der masser af steder på nettet, du kan lave dem – fx. lige her.

Så i gang med at være kreativ –  og fortæl hvis du allerede nu bruger QR-koder på en smart måde, så vi andre kan blive inspireret.

Kommentarer
  1. Hanne Biehl Laursen, 8. februar 2012 kl. 10:28

    Hej Lene
    Jeg ser en kæmpe mulighed i at benytte QR-koder:

    Når servicemontøren står ude ved kundens oliefyr og nemt skal finde manualer og dokumentationer.

    Når mekanikeren skal finde data for en kobling.

    Når sygeplejersken skal kende proceduren i medicinrummet

    Man kan kalde “information til tiden”.

    Det giver mulighed for at få rette information i rette, akutte sammenhæng, og det giver mulighed for kun at vedligeholde nyeste information eet sted.

    Dvs. kvalitet og processtyring er i top.

    Eneste hage ved QR koder er, at de ikke er standardiserede. Dvs. man kan frygte, at der opstår 2 QR koder med samme pegning…
    Men lad os håbe, at Dansk Standard og internationale standardiseringsaktører snarest tager fat på den problematik.

    Som bibliotekar hjælper jeg gerne med at skabe synergi imellem processer og dokumenter ved at anvende den korteste vej til rette information; det kunne meget vel være QR koder.

  2. Diane / Frøbutikken, 8. februar 2012 kl. 11:19

    Jeg har lige fået nye frøposer hjem igår, som nu skal fyldes med frø. Det er der ikke noget nyt i – men det er der til gengæld på frøposerne.

    På en frøpose er der som regel sparsomt med plads til forklarende tekst, så derfor har vi sat et QR kode på nu, så man hurtigt kan scanne sig ind til endnu flere oplysninger om frøene, hvis man ikke vil nøjes. Det er langt lettere, da de fleste har deres mobil med overalt og så ikke behøver rende ind til computeren først.

  3. Sophie, 8. februar 2012 kl. 12:49

    Hej Lene

    Fedt med dit link til kode-generatoren. Kan se den jeg bruger er heeeeelt vildt forældet :-)

    Har brugt qr koder sådan lidt on and off, men det er først nu, hvor jeg selv har fået en iPhone at der er kommet noget mere strategi ind over.

    Selv bruger jeg den f.eks. ligenu på min facebook timelines coverbillede: https://www.facebook.com/hovdekorp

    og er jeg i gang med at tænke en lille konkurrence færdig, som vil gøre brug af QR koder for at se om det giver en større rate af folk, der så også tager action gennem qr koder.

    kh.
    Sophie

  4. Lene Aarup Vinther, 8. februar 2012 kl. 14:36

    Fedt med nogle andre vinkler – jeg har tænkt og tænkt med markedsføringsbrillerne på – men hold op, der er da også mange andre muligheder!! Tak!

  5. Mari-Ann Stavnshøj, 8. februar 2012 kl. 18:38

    Hej Lene,

    Har det nok som du havde det. Dumt egentlig for jeg har aldrig prøvet det af.

    Så måske er det nu, jeg skal checke det ud – kunne jo være i det næste nyhedsbrev, hvor QR linker til kursussiden.

    KH
    Mari-Ann

  6. Lene Aarup Vinther, 9. februar 2012 kl. 08:44

    Hvis dit nyhedsbrev er offline…så ja, kunne det være en mulighed – online, så vil folk nok hellere bare klikke et link.
    I et offline nyhedsbrev – kunne en QR-kode jo føre direkte ind til tilmelding eller mere info om et kursus.
    Det er bare om at komme i gang med at tænke, hvor QR-koderne vil gøre en forskel i forhold til de andre muligheder vi har!

  7. Christina Boel Pedersen, 12. februar 2012 kl. 13:04

    Fint og relevant indlæg – og rigtig gode pointer Hanne Biehl også kommer med.

    Jeg ser også mest fidus med koderne på offline medier. Når jeg ser en qr-kode på web, bliver jeg mere irriteret over, at jeg skal til at finde min tlf. frem for at komme til indholdet bag koden – lad mig dog bare klikke direkte.

    Men på fx etiketter, flyers med konkurrencer eller andet, hvor man gerne vil have folk direkte ind på en facebook-side eller en landingpage med fx en konkurrence – der er qr-koderne geniale.

    Tanken bag skal vel hele tiden være:
    Gør jeg det lettere for brugeren ved at lave en qr-kode? Er svaret ja, så er det om at komme i gang.

    Ps. Har set ejendomsmæglere bruge det – dér giver det virkelig værdi!

    Mange hilsener Christina

  8. Lene Aarup Vinther, 14. februar 2012 kl. 09:14

    1000-tak for dine input, Christina!

  9. Jan, 11. april 2012 kl. 20:49

    Google stiller naturligvis et API til rådighed, som laver QR koderne – så bliver det vist ikke nemmere:

    code.google.com/…/qr_codes.html

    Så der vist ingen grund til at vente med at gå i gang :)

  10. Lene Aarup Vinther, 12. april 2012 kl. 07:16

    Hej Jan, tak for dit input – jeg kan desværre ikke følge adressen – den er vist forkortet lidt for meget :) – smid endelig det rigtige link ind herunder.

  11. Jan, 12. april 2012 kl. 07:35

    He he… Ja der gik da noget galt, jeg har så et simpelt og godt QR-kode generator link her:

    http://createqrcode.appspot.com/

    Der kan genereres i forskellige størrelser og med meget simpelt tekst input.

Skriv din kommentar her

* Skal udfyldes, e-mail offentliggøres ikke