Derfor kan du ikke undvære en Visuel-Identitet!!

Forleden holdt jeg et oplæg om Grafisk Identitet for en lille gruppe kunstnere. Det er sjovt at sætte ord på det, jeg arbejder med i det daglige – og det gav mig lysten til at forklare, hvorfor du ikke har råd til – at spare en professionel visuel identitet væk.

Grafisk identitet og Visuel identitet – er et ord for det samme

Du har en grafisk identitet – hvis der er en rød tråd for hvordan din visuelle kommunikation ser ud. Det vil sige, der er genkendelighed mellem din hjemmeside, visitkort, dørskilt, annoncer –  alle de steder, hvor din virksomhed på en eller anden måde er synlig. Hvis der er en rød tråd – og denne tråd udstråler det, din virksomhed står for, så har du en stærk visuel identitet.

Signalerer du, at du er professionel??

Du sender flere signaler, end dem du direkte skriver med ord. Indpakningen signalerer en masse vigtig information, så folk ved, hvad de står over for – er du bare en pakke eller måske en julegave?

Forestil dig, at du skal have foretaget en hjerne operation. Inden operationen har du en samtale med den læge, der skal operere dig. Da lægen træder ind ad døren, snubler han over dørtrinnet. Skjorten hænger uden på bukserne – han ryster en anelse på hænderne – han ligner ikke en, der er på toppen. Tør du lægge dit liv i hans hænder??

Det samme gælder for alle de signaler, du sender fra din virksomhed. Du bliver hele tiden vurderet af eventuelle kunder – står de over for en, der er professionel, tillidsvækkende og seriøs? Hvis de oplever dig sådan lidt halvfærdig – eller tilfældig – vil de uden tvivl frygte, at det samme gælder for de varer eller ydelser, du gerne vil sælge. Det vil være svært at tage dig 100% seriøst, hvis ikke du selv er seriøs omkring din virksomhed.

Ta’ den pris du er værd

Når du har opbygget et professionelt udseende omkring din virksomhed – der udstråler alt det, du står for. Er det nemmere at tage den pris, du skal have for dine varer – det du godt ved, du er værd – for nu ligner du også en, der er det værd.

Hjælper du folk til at huske dig??

Har du en stærk rød tråd gennem din kommunikation – vil du hjælpe kommende kunder til at huske dig.

Står du til et netværksarrangement – og får en super god snak med en mulig kunde – stiger pointene på din “tillidskonto”. Det er langt fra sikkert, at du sælger noget her og nu – men du har startet et salg. I udveksler visitkort – og går hver til sit. Et år efter står den mulige kunde og har brug for din ydelse. Er du heldig husker han dig – finder visitkortet og ringer. Men måske har han glemt dig og går på nettet, for at lede efter det du tilbyder. Han kommer forbi din hjemmeside – ligner din hjemmeside dit visitkort – er der større sandsynlighed for, at han genkender dig – og husker det gode indtryk han fik af dig til netværksarrangementet. Dette vil gøre, at han bruger lidt mere tid på din hjemmeside – og det er et kæmpe plus, når man tænker på, hvor hurtigt man ellers ofte er videre fra en hjemmeside.

En tydelig krog at hænge dig op på

Er din visuelle kommunikation god – giver du folk en ekstra krog at hænge dig op på – så det bliver nemmere at huske dig. Et navn kan være svært at huske – men jo flere sanser vi sætter i spil jo bedre. Jeg husker rigtig mange autosignaturer eller logoer – hvor i mod jeg kan have rigtigt svært ved ansigter og navne.

Din grafiske identitet er et af de første skridt mod et egentlig brand. Måden din kommunikation er pakket ind på, hjælper folk til at genkender dig – og så skulle de gerne samtidig huske alle de ting, du står for, det er så dit job, at være helt tydelig omkring hvad det er.

Spar tid

En grafisk-linie sparer dig for en masse dobbelt arbejde. Har du en gang for alle bestemt – hvilke grafiske virkemidler der skal bruges i din kommunikation – behøver du ikke opfinde den dybe tallerken hver gang, du sender noget ud af huset. Hvis du har nogle enkle gode skabeloner liggende i Word, kan du altid sende genkendeligt materiale. Du har indpakningen – så kan du nøjes med at bruge din tid på det vigtige indhold.

Hurtig opsamling

Dette opnår du ved at have en Visuel-Identitet

  • Starten på dit brand
  • Du sender professionelle signaler
  • Mulige kunder husker dig
  • Du sparer tid i hverdagen
  • Du får nemmere ved at tage, den pris du er værd

Kom endelig med flere – for der er masser af fordele! 

 


Lad mig lave din visuelle identitet – læs mere her


Kommentarer

  1. Hanne Aalling Risager, 21. oktober 2011 kl. 15:33

    Hej Lene.
    Sikke et herligt inspirerende indlæg, som giver mig lyst til at supplere :-)

    En af de ting, der er gået op for mig er, at det er vigtigt, at ens visuelle identitet skal afspejle en personlig historie. Jo oftere man får mulighed for at fortælle historien sammen med identiteten, jo større mulighed er der for at blive husket af kommende kunder samt gamle der vender tilbage.

    Det betyder, at historien gennem visualiseringen bliver en endnu tydeligere identitet :-)

    Og det er lige netop her man har brug for en professionel der kan hjælpe en med at visualisere historien og evt. kompetencer bag.

    Og det ved jeg jo af egen erfaring, du er eminent dygtig til!

    Mange varme hilsner Hanne Aalling Risager – Ressourcedetektiv :-)

  2. Lene Aarup Vinther, 22. oktober 2011 kl. 09:46

    Tak, tak Hanne ;)

    Det er netop branding – har du selv en historie at hænge det hele op på – så er det også meget nemmere at vende tilbage til den igen og igen – og dermed cementere hvad du står for. Så er du selv klar på din historie – er det MEGET nemmere for andre at forstå og huske den!

    Tak for dit gode supplement!

  3. Louise Schubert, 22. oktober 2011 kl. 19:16

    Hej Lene,

    Tak for et super godt indlæg. Jeg elsker jo simpelthen dette her emne!

    Du kan tro, at jeg er helt enig :-) Det er utrolig vigtigt at sende et professionelt signal. Og det visuelle henvender sig sælgende.

    Til listen af fordele ved en grafisk identitet kan jeg tilføje SELVMOTIVATION.

    Ligesom klæder som bekendt skaber folk, gør det også noget godt for ens egen business attitude at være “stylet” grafisk til succes.

    Det er ret selvforstærkende at opleve vejen til nye kunder blive forkortet, når al ens storytelling bliver understøttet af troværdige grafiske tryllerier.

    Kh. Louise

  4. Hanne Aalling Risager, 22. oktober 2011 kl. 20:18

    Det er sjovt det her :-)

    Louise – din kommentar inspirerer mig til at supplere med, at jeg faktisk ofte iklæder mig farver og smykker i forhold til min grafiske identitet.

    Det bliver der lagt rigtig meget mærke til OG især kommenteret positivt :-)

    Mvh Hanne

  5. Lene Aarup Vinther, 24. oktober 2011 kl. 06:07

    Selvmotivation…du har ret Louise – jeg talte også om selvtillid, da jeg var ude – for det giver en ekstra rygstiver, at vide at ens kommunikation udstråler det – man gerne vil signalere.
    Hanne … du er et brand med hele dig ;)

  6. Christina Bruun Olsson, 25. marts 2012 kl. 16:51

    Eksemplet med den sjuskede læge er fantastisk god. Det rammer så præcist det første niveau af mange i hvorfor man bør have en visuel identitet. Nemlig, at man som minimum fremstår overbevisende, troværdig og, på den gode måde, “neutral”, så man ikke skiller sig negativt ud og skræmmer folk væk. Herfra er det kun fantasien der sætter grænser :-)

  7. Lene Aarup Vinther, 26. marts 2012 kl. 07:45

    ;) – ja, Christina, men vi grafikere kan så prise os lykkelige for, at har vi en dårlig dag – er konsekvenserne ikke så fatale som hos hjerne-kirugen ;)

  8. Halfdan Timm, 6. januar 2013 kl. 20:23

    Tak for et super fint indlæg – det er ikke uden grund, det ranker #1, når man søger på “grafisk identitet”.

    Kort og konkret – og især den sidste pointe med prisen er værd at bide mærke i.

  9. Lene Aarup Vinther, 7. januar 2013 kl. 16:59

    Tak Halfdan, og velkommen til på bloggen.

    Jeg ved i hvert fald, at jeg har fravalgt en del, jeg ikke har troet på var professionelle med deres ydelser pga. et ikke professionelt grafisk udtryk.

Skriv din kommentar her

* Skal udfyldes, e-mail offentliggøres ikke