Har du tænkt læsevenlighed på dit website??

laesevenlighed
Man må æde nogle kameler ind i mellem. En af mine som grafiker var, da jeg lærte at søgemaskiner er mest glade for ord. Før det ville jeg nemlig helst have sider med fast højde … “det er så pænt” – og minder meget om trykt design! Men hvad gør det, at man har en flot hjemmeside, hvis der aldrig er nogen der finder den. Så masser af tekst er kommet for at blive! Og når du nu har haft besværet med at skrive den, kunne det jo være fedt, hvis der også er nogen, der gider læse den.

Heldigvis er der en masse ting, du kan gøre ved tekster for at gøre dem læsevenlige

Konsekvens

Vælg hvordan typografferingen – skrift type, størrelse, farve, tykkelse, linie-afstand, skal være for de forskellige elementer. Hver gang du har samme element, har du også samme typograffering.

CMS-systemer programmeres – så du en gang for alle har typograffering for overskrifter, under-overskrifter, punkt-opstillinger osv. Er dette gjort ordentligt – kræver det bare, at du, mens du skriver, beslutter, dette er en underoverskrift – et citat – en pris og så trykker på den forud bestemte formateringen – så er den klaret.

Ændrer du en dag på designet – er et ekstra plus, at dette vil ske automatisk for alle dine underoverskrifter, overskrifter osv.

Mellemrubrikker/underoverskrifter

Når du skriver en lang tekst – er der stor sandsynlighed for, at der aldrig nogensinde er nogen, der læser den. Vi skimmer, når vi læser på skærmen.

Opdel derfor dine tekster med sigende underoverskrifter. Det gør det muligt at danne sig et indtryk af indholdet UDEN at skulle læse det hele. Dette giver faktisk appetit på at læse mere. Man kan nemt slå ned på præcis det, der har ens interesse. Dette gælder al form for tekst, også når du fx skriver nyhedsbreve.

Fremhævning

  • Vælg EN max to måder at fremhæve tekst på. Der er ikke noget mere forvirrende, end at komme ind på en side – hvor der er fremhævet med flere forskellige farver, fed skrift – store bogstaver osv. Vælg en måde at fremhæve på – vær konsekvent
  • Og TÆNK over hvad du ønsker at fremhæve – hvad er det vigtigste, så fremhævelserne ikke opløser sig selv
  • Husk at kursiv (skrå tekst) ikke er det bedste at bruge på en skærm
  • Understregninger kan forveksles med links – så det duer heller ikke som fremhævning

Lister/punkt-opstillinger

Har du mulighed for at stille noget af din tekst op i punktopstilling – er det en kæmpe fordel ved læsning på skærm. Det er nemt at overskue og giver lyst til at læse.

Se listen herover – den kunne jeg også ha’ skrevet ud i en køre.

Centrering af tekst .. lad være

Selvom du kan og måske har lyst til at centrere noget af din tekst – så gør det ikke. Det er mest læsevenligt, at have det hele venstrestillet – og det ser samtidig mest overskueligt og roligt ud.

Har du noget, du gerne vil markere – et citat eller lignende, som anderledes end andet tekst og ikke bare en almindelig fremhævelse – så sæt fx en streg over og under – og på den måde lade det skiller sig ud.

Konsekvens gør det nemt

Jeg slutter, hvor jeg startede. Hvis du sørger for en gang for alle, at beslutte, hvordan ting skal stå på din hjemmeside – kan du fremadrettet spare rigtig megen tid, når du laver nye sider. Så det gør det ikke kun mere læsevenligt og flot at kigge på – det gør det også meget nemmere for dig selv.

 

Kommentarer

  1. Susanne Andreasen, 7. april 2011 kl. 07:10

    Fantastisk du har taget dig tid til at skrive dette indlæg. Tusind tak. Dejlig jeg nu har noget på skrift at henvise til, når jeg snakker tekstformateringer af websider og nyhedsbreve med mine kunder.

    vh. Susanne

  2. Lene Aarup Vinther, 7. april 2011 kl. 07:20

    Skønt at du kan bruge det til noget!

Skriv din kommentar her

* Skal udfyldes, e-mail offentliggøres ikke